nana johari

November 7, 2011

Tutorial guna Photoshop Action [Edit Image style Tumblr]



Assalamualaikum .

Tutorial PS Action . Apa tu PS Action? Macam ni,


Yang atas sebelum , yang bawah selepas guna PS Action . Okay actually PS Action ni kita guna sebab nak jimat masa edit gambar . Macam mana dorang hasilkan PS Action tu tak payah tahu lah . Aku nak ajar macam mana nak guna je .

Sudah pastinya korang perlukan photoshop. CS berapa pun tak kesah .

First, korang download dulu PS Action . Korang boleh download kat SINI . Nanti bila korang click jenis Action yang korang nak, website tu akan link kan korang kepada website Deviantart . Macam kat bawah ni,


Click untuk tumbesaran . Ignore tab aku yang berlambak tu 

Dah download , korang open Photoshop korang .
Bila dah bukak tu, tekan File > Open > Pilih image yang korang nak edit .

Okeh baca betul-betul . Untuk CS5 korang buat macam aku tunjuk kat bawah ni .


Untuk CS3 korang carik je benda simbol macam bawah ni ,


Mesti ada kat tepi tepi situh . CS5 pun kena click icon yang sama , lepas korang click Photography tu, click icon yang aku tunjuk kat atas ni . Lepas korang tekan tu, akan muncul macam gambar kat bawah ni,


Ikut apa yang aku tunjuk kat dalam gambar di atas . Nanti akan keluar macam ni,


Tekan Load Actions . Nanti akan keluar tab macam ni,


Pilih yang korang dah download tadi .
Lepas tu tengok benda ni pulak . Action yang korang load tadi akan keluar . Macam bawah ni . Click yang aku petakkan merah tu .


Then tekan simbol yang aku petakkan macam gambar bawah ni ,


Nanti akan jadi macam ni. Dah siap.


Adios

24 comments:

  1. Pandai bini L.joe ni.Bini Kwangmin nak try lah.haha kamsahinda :)

    ReplyDelete
  2. ehh byk jenis la?? pc action mn satu ekk?

    ReplyDelete
  3. Tak fahamlah kak~
    Pilih je yg dah download tdi ?
    Mcm mane tu ?

    ReplyDelete
  4. @Izzaty
    awak download dulu PS ACTION tu . lepas tu, nak kena upload ikut photoshop . masa nak upload tu, pilih lah PS ACTION awak download tadi tu .

    ReplyDelete
  5. @Nana L.Joeohh yeke?? haha..but sy cs4..smlm buuta xde pun ps action yg sy downlod 2??..ke just gune sc3 and5 je?

    ReplyDelete
  6. @Atin Tory
    ahh tak tahu lah pulak :/ sbb sy tak penah guna cs4

    ReplyDelete
  7. nana , saya nat tanya sikit boleh ?
    action gambar ljoe tu namenya ape ek ?

    ReplyDelete
  8. @suriya natasha
    tak ingat lah . serius mmg tak ingat . sorryyy TT-TT

    ReplyDelete
  9. oh. tai serius cntik . action lain saya download lebih kurang je. hah

    ReplyDelete
  10. MANA ?!!!!!!!!!!!!!!!!!! TAK JUMPA LAH SIMBOL TU Y.Y Pening nana dibuatnya =.=

    ReplyDelete
  11. @Nana L.JoeUnnie... Nana dh cuba buat tapi bila tekan load action takde file pun.. empty.. padahal nana dah download dan ikut statement dekat atas .__.

    ReplyDelete
  12. Unnie,Nak menangis kita buat benda ni... TAK JADI JADI T.T Takde pun Freezing Blue tu semua... :/ Unnie upload lah file yg unnie download tu,senang sikit :P

    ReplyDelete
  13. @Nana Kim
    takde action tu? cuba tengok kat list bawah tu . kadang2 dia automatik masuk sendiri . unnie tak ingat mana unnie dapat action ni . ni bukan action freezing blue. itu contoh je . unnie pakai action lain

    ReplyDelete
  14. Unnie,mana nak download CS5 ? Susahlah guna CS3 -.-

    ReplyDelete
  15. @Juliana Johari Oh,nevermind tapi nak tahu sangat mana unnie dapat freezing blue tu. Kita cari takde pun .__.

    ReplyDelete
  16. Akak , kalau dlm PS CS 3 memang takde ke simbol tu ?

    ReplyDelete
  17. Thanks Kak Nana!!, menjadi. Woo Hyun saya makin HANDSOME!!!, buatlah tuto tentang photoshop lagi ye kak.., saya suka sangat. And boleh tak kakak berikan beberapa nama fonts yang cantik, comel dan lawa. Saya suka semua font akak yang curly, cantiklah

    ReplyDelete