nana johari

December 8, 2012

Photoshop : How to re-size image



Assalamualaikum.

Tak silap aku ada orang pernah tanya ._. Tapi maybe dia tanya waktu aku tengah busy layan abe SPM, so aku tak boleh nak jawab ._. Samada orang tu dah dapat jawapannya atau tidak, takpe lah aku tetap buat. Ni untuk yang tak tahu guna PS ._.

Macam mana nak resize image ._.
First, open Photoshop. Apa apa CS pun boleh. Tekan File > Open > Dan upload gambar yang korang nak.

Kalau korang nak adjust dia punya size dalam layer asal macam ni, korang just tekan Image > Image size. Lepas tu resize lah.

Kalau korang nak adjust size image tu dalam layer lain, macam biasa, sila tekan File > New dan create new layer. Lepas tu drag masuk image yang korang upload ke layer yang korang buat tadi. Macam ni, tekan tool yang aku tunjuk ni,


Lepas dah transfer masuk, gambar akan jadi macam bawah ni. Nampak tak kotak kecik kat tepi tu, kat situ lah tempat nak re-size. Just tekan dan tarik sesuka hati.


Lepas dah siap re-size, korang tekan tool yang aku label sebagai no 2 kat bawah ni.


Nanti akan keluar macam ni, tekan lah apa yang aku petakkan tu


Pastu siap.


No comments:

Post a Comment