nana johari

December 25, 2012

Photoshop : Simple fanfic poster I



.. romantic angst kot? slice of life? /confused/

Assalamualaikum.
Don't re-tutorial.

Tak payah nak bermukadimah lebih-lebih. Aku ni bila dah start mukadimah, langsung tak nampak cahaya penutupnya. So ni tutorial untuk poster jenis yang atas tu. Bagi aku poster macam ni quite simple, sebab tak payah risau pasal merge itu ini, comot ke tak ke, sebab aku tak guna eraser langsung untuk yang ni. Tapi poster jenis macam ni kena accurate sikit haha ._. since involving petak petak dan petak ._.

First macam biasa, open Photoshop yang tak kira CS berapa pun. Tekan File > New > Create new image, suka hati nak pakai berapa kebesarannya . Tapi pastikan semua nombor bulat .. maksud aku , tak macam ni 465 px ._. buat macam ni 350, 550, 600, or macam tu ._. Senang.


Create new layer macam atas ni lepas tu fill kan dengan warna. Pastikan warna lembut ._. Lepas tu boleh open image yang korang nak guna.

Ehem. Untuk poster empat gambar ni, aku cadangkan dua gambar watak, dua gambar scenery, pegang tangan or something like that ._. Okay sambung;


Kecikkan size. Lepas dah kecikkan size tu, buat macam ni,


Create new layer, pastikan layer tu di bawah layer gambar korang tadi. Lepas tu click shape tool macam gambar di atas ni. Pilih warna yang lagi gelap, kemudian buat kotak yang sama tinggi dengan gambar yang korang kecikkan tadi. Macam atas ni. So nanti dia akan jadi macam ni,


Benda ni kita buat sebab nak samakan ketinggian antara dua gambar. Dah sudah, korang upload gambar yang kedua dan drag masuk poster layer. Kecikkan ikut size kotak yang korang buat tadi, macam ni


Kan sama tinggi hoho. Nak sama panjang, just gerakkan gambar kedua tu di atas gambar pertama, lepas tu ukur lah macam biasa ._.

Buat untuk gambar yang ketiga dan keempat. Guna step sama.


Lepas tu delete layer kotak korang tadi tu. Tak nak delete, tekan je bahagian mata kat tepi tu. Macam atas ni. Pastu edit lah empat gambar tu ikut suka hati korang. Samada guna step INI, INI, INI .


Last. Korang merge semua gambar tu jadi satu, pastikan merge empat gambar tu je jangan merge sekali background ._. Kalau nak merge, sila click layer gambar yang berada di kedudukan atas sekali, click belah kanan dan tekan merge. Nanti dia akan gabung dengan gambar di bawahnya . Repeat step sampai semua gambar bergabung



Lepas dah gabung, korang boleh tekan Image > Adjustments > Exposure . Ubah benda tengah yang aku tunjuk macam dalam gambar atas ni. Yang tu akan buat gambar korang tadi jadi pudar .. macam tu lah kiranya ._. kalau tak nak buat step ni pun tak apa, tapi akan nampak over kontra lah dengan background lembut korang tu ._.

Seterusnya aku tak tunjuk lol. Yang ni step seterusnya,

  • Masukkan textures. Macam biasa, upload, drag masuk poster layer. Tak kisah samada nak layer texture tu di atas layer gambar atau di bawah layer gambar. Both can laa. Aku nak bagi korang texture yang aku pakai ni ._. tapi ada yang kena credit tbh aku dah lupa pada siapa yang kena credit ._. so .. sorry ._. cari sendiri la eh ._."
  • Tulis tajuk. Pastikan kena dengan mood poster korang tu ._. ala ala romantic angst sikit ._. slice of life? lol itu apa yang aku rasa after aku tengok poster warna pudar pudar. 


Done. Kalau tak faham ke apa ke ada benda nak tanya ke, sila tanya kat ASK FM.
Adios hoho.

Patut tak aku buat tutorial pasal macam mana penggunaan font dan warna font untuk tajuk? ._."

14 comments:

  1. lawanyooooo ;~; dengki laa XD

    ReplyDelete
  2. btw, Nana, pakai fonts apa ? ;~;

    ReplyDelete
  3. @yui

    eden .___. tak ingat namanya *serius*

    ReplyDelete
  4. Omgyu , lawa plus plus simple ;~; Okayy , wanna give it a try .

    ReplyDelete
  5. Thanks kak Nana. Dpt ilmu baru hr ni lol. Ehemm~ I saw Kaisoo XD

    ReplyDelete
  6. @nuruL.joe
    no prob. hahahahahhahahhahahhah im their shipper . ehem lol

    ReplyDelete
  7. buat tutor cute/comedy lah. ._.
    Eden lemah yang ituh. LOL

    ReplyDelete
  8. wahh..!! serius nana unnie memang kreatif, bolehlah min try. Thanks..

    ReplyDelete
  9. Alahai ;__; susahh. Psst. -.-
    Tolong cakap kat Whoopers den mintak maaf pasal annyversary hari tuh -.- *bisik* Btw, Tutor hang oshum (y)

    ReplyDelete